VINTERSOLHVERV I DAG - HVAD ER DET ?

DEN 21. DECEMBER:

På netop denne dag bliver jeg hvert år ekstra opstemt.  Nej, nej – det skyldes ikke så meget julens snarlige komme.  Grunden er dobbelt:  dels fordi den er årets korteste dag. Fra nu af går det stille og roligt mod lysere tider.  Og det vil jeg naturligvis berette om hver dag i min DAGEN I DAG !   Og dels fordi det rent astronomisk er en hel særlig dag.   Ja, du har helt ret:  de to ting har ret meget med hinanden at gøre 😊

Og det stimulerer mig af den særlige grund, at jeg egentlig ville have været astronom.   Jeg tænkte vel, at hvis man måske ikke selv kunne blive en stjerne, så kunne man da i hvert fald kigge på dem!  Og det gjorde jeg rigtig meget som dreng.  Vi boede på landet – dér, hvor det bliver rigtigt mørkt.  Ikke sådan noget amatør-mørke, man har inde i byerne    Og når det er rigtigt mørkt, så kan man se rigtigt meget. Jeg husker, at jeg som lille en gang ville prøve at tælle antallet af stjerner.  Jeg er ikke blevet færdig endnu 😊   Og det er vel forståeligt.  Astronomer har beregnet, at bare de ”få” stjerner, vi kan se fra jorden på en god nat, løber op i et antal omkring 10 – efterfulgt af 22 nuller ! Prøv at skrive det tal ned.   Og uden for vort synsfelt er der mange flere. 

Da jeg efter gymnasiet alvorligt overvejede at læse astronomi, blev jeg gevaldigt overbevist om det modsatte, da jeg fik at vide, at jeg de første 2 år udelukkende skulle studere matematik !   Og det var ingenlunde min livret! Så det blev ikke til noget.  Statskundskaben ( politisk videnskab ) måtte i stedet holde for.  Og det er en anden sag.  Dog ikke nødvendigvis mindre indviklet! Og i hvert fald meget mindre forudsigeligt end astronomien!

Som du ved, hedder dagen VINTER-SOLHVERV.  Det er den dag, hvor solen står sydligste over ⁹jorden. Det sted hedder Stenbukkens Vendekreds ( Capricorn på engelsk ).  Derfor er den længst mulig væk fra os på den nordlige halvkugle. Vi har årets korteste dag. Og af samme grund er det stik modsat på den sydlige halvkugle.  De har i dag årets længste dag – også kaldet SOMMER-SOLHVERV. De har midsommer.  Vi har selv oplevet det ved julebesøg hos min datter og hendes familie i Perth i Australien i julen 2014.  Lidt underligt at holde jul og nyde både julespise og julegaver i over 30 grader – mestendels udendørs.

Ordet Solhverv kommer fra oldnordisk Sólhverfa, der betyder Solvending. Solen vender.  Og det blev i den før-kristne tid fejret med de store vintersolhvervs-fester, der blev kaldt Jól.  Og da også vi nordboer i slutningen af vikingetiden blev nogenlunde kristne, beholdt vi både navnet og festen. Men vi omdefinerede indholdet, så det bedre passede ind i de nye tider.  Med nutidens sprog kan man kalde det spin 😊  

Solhverv hedder på engelsk SOLSTICE.  Det kommer fra latin:  Sol betyder.. ja, det kan man let regne ud ! – og Sistere betyder at stå stille.  Altså at den står stille lige på det tidspunkt.

Hvad skyldes egentlig hele denne redelighed?  Det er simpelt. Grunden er, at jordens akse hælder 23,45 grader i forhold til jordens bane omkring solen.   Og det er der vist ingen, der har forsøgt at lave om på.

Så lad os feste, jóle og jule.  Lyset vender tilbage. Indtil det fortryder den 21. juni, når solen står lodret over Krebsens Vendekreds ( på engelsk Cancer ).  Men den tid den sorg.

Et billede af solen med dens tro følgesvend Jorden på forskellige tidspunkter af året:



Comments

Popular posts from this blog

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !