MIN FERIELÆSNING - PÅ DANSK, TYSK OG FRANSK


DEN 16. JULI:

Ferielæsning er en dejlig fornøjelse. Ikke bare at ”læse” og forstå, hvad ferie er og bør være.  Men også at læse hyggelige bøger.  Personlig har jeg altid været mest til biografier, politiske og historiske bøger.  Og dem er der heldigvis masser af.   Endda masser af læseværdige og interessante bøger.   Og selv om jeg er stor tilhænger af e-bøger på min Kindle, så er det stadig også godt og rart ind imellem at have en rigtig bog i hånden.

Lige nu er jeg bl.a. ved at læse ULRIK FEDERSPIELs nye bog Et diplomatisk liv.  Ulrik og jeg sad på skolebænk sammen i statskundskab på Aarhus Universitet i syv år, så vi kender hinanden rigtig godt.  Han har haft hele sin karriere i Udenrigs- og Statsministeriet. Været departementschef/direktør begge steder. Og også været ambassadør bl.a. i Washington og i Irland.  Hans bog er meget spændende læsning.  Den handler om tiden, hvor jeg også var aktivt engageret med de pågældende ministerier, især i min tid som leder af EF/EUs kontor i København i årene 1973-88. Så det er i høj grad som at møde mange andre gamle venner, bekendte og samarbejdspartnere at læse bogen.

Hvis man har lyst til et meget interessant kig ind i dansk politik, især udenrigspolitik fra 1970erne og næsten indtil i dag, så læs bogen!

Jeg er også begyndt på at læse en ny bog af en anden gammel ven og kollega PETER VESTERDORFs It’s now or never.  På trods af den engelske titel er bogen på dansk. Peter er jurist og har arbejdet både i Udenrigsministeriet, i EF Domstolen i Luxembourg og senest som EU jurist i Håndværksrådet i København.  Den bliver også spændende at læse her i ferien.
Jeg holder meget af at have flere bøger i gang på samme tid. Det giver afveksling og på en måde ekstra inspiration.   Og selv om jeg egentlig for nogen tid siden havde besluttet med mig selv, at Trump og hans trumpisterier vil jeg ikke spilde min tid på, så er der ingen regler uden undtagelser.  Derfor er jeg i fuld gang med at læse den nye bog, som hans tidligere sikkerhedsrådgiver JOHN BOLTON har begået. Den hedder The Room Where It Happened. Mine forventninger til bogen er helt blevet opfyldt. Bolton er – modsat Trump – en meget vidende og arbejdsom mand.  Men hans politiske holdninger og synspunkter gør ham i mine øjne til lige så stor en politisk bandit som Trump – ingen empati for andre end sig selv, masser af ødelæggelsestrang over for alt det, der med møje og besvær er bygget op af internationalt samarbejde – også med USAs aktive deltagelse – sine 2. verdenskrig, osv.

Og så skal der naturligvis også være noget underholdning på bordet. Derfor er min seneste e-bogs anskaffelse den helt nye bog af Trumps niece, MARY TRUMP: Too Much and Never Enough: How My Family Created the World’s Most Dangerous Man. Den er jeg interesseret  i at læse – ikke bare som afsløringer i en åbenbar familiefejde, men fordi niecen er klinisk psykolog på en anerkendt institution i New York.  Derfor har hun ikke kun inside viden om præsidenten og hans fortid. Hun kan også analysere ham og hans psykiske tilstand på professionel vis.   Det bliver interessant også at kigge ind bag dét gardin.

Når jeg har fået dem læst, ligger der flere spændende bøger i slipstrømmen.  Jeg agter bl.a. at læse ANGELA MERKELs bog Mein Weg  og den belgiske redaktør og journalist JACQUES FRANCKs bog La Vie est un Voyage  ( Livet er en Rejse ). Denne meget behagelige og spændende mand mødte vi engang for år tilbage på et krydstogt på Volga.

Comments

Popular posts from this blog

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF