MERE OM DIALEKTER

Dialekter:  I fik en portion himmerlandsk - eller kimbrisk - i går.  Og det er skam noget, jeg går op i. Jeg har endda på min hjemmeside startet en Kimbrisk-Dansk Ordbog.  I kan kigge indenfor her:   www.niels-jorgen-thogersen.dk/5642153
Hvis I har tilføjelser eller rettelser ( altså på det kimbriske! ), så må I endelig sige til.

Man regner med, at der er mellem 6.000 og 7.000 sprog i verden. Og de har alle en masse dialekter. Så det bliver til en del.  De fleste dialekter findes kun mundtligt.  Steen Steensen Blichers Ø Bindstow og andre er undtagelsen. Og så MIN fra i går 😇   

Hvor kommer ordet dialekt fra? Man kunne selvfølgelig spørge de af jer, der hylder marxismen. Her taler man som bekendt meget om dialektisk.  Men det er noget andet.  Vores dialekt i denne sammenhæng kommer fra græsk ( som så meget andet af det, vi siger ): dia betyder fra hinanden - og lektos er afledt af legein, at tale.  Så det giver fin mening.

Der forskes i dialekter både på mit gamle universitet, Aarhus Universitet.  Det foregår på Peter Skautrup Centret. Kig indenfor:  www.jysk.au.dk       Det er opkaldt efter sprogforskeren Peter Skautrup ( 1896-1982 ).
Københavns Universitet har man Afdelingen for Dialektforskning:  www.dialekt.ku.dk

Man opdeler danske dialekter i 3 hovedgrupper:  jysk, ømål, og bornholmsk.  Og de deles op i 32 undergrupper, herunder himmerlandsk 😉 
Prøv at gå ind på denne hjemmeside:  www.dialekt.dk
Her kan man bl.a. finde et Dialektkort.  På dét kan man klikke på forskellige steder i landet - og så høre, hvordan dialekten på det sted lyder.

Jeg vil senere komme tilbage til det meget spændende emne: sprog i videre forstand.  Dér kan jeg sikkert også fortælle om ting og sager, I synes er interessante.

Go' øvning på de forskellige tungemål fra de danske egne!  I gamle dage sagde man i øvrigt, at hvis man bevægede sig 8 km, så kunne man høre forskel på dialekten!

Comments

Popular posts from this blog

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !