OM GRATIS OFFENTLIG TRANSPORT


Den 3. marts:




I dag skal min kommentar handle om gratis offentlig transport.  Luxembourg her netop indført det for hele landet fra den 1. marts. Det er det første land, der har gjort det.  Alle borgere, både landets egne og folk fra andre lande, kan køre gratis med tog, bus og sporvogn alle steder i landet.  Offentlig transport har indtil nu været meget billigt. Men nu koster det altså ikke noget mere.  Landet – der er noget mindre end Fyn – har 600.000 indbyggere – og omkring 180.000 kommer hver dag fra nabolandene for at arbejde i landet. Det giver  voldsomme trafikproblemer, især med lange og langvarige køer på vejene.  Og det giver også en meget stor forurening, især i hovedstaden, der som bekendt også hedder Luxenbourg.



Det har man besluttet at gøre noget ved. Den gratis offentlige transport er ét af midlerne. Man kan naturligvis ikke på forhånd vide, hvad virkningen vil blive. I planerne indgår også store investeringer i material, infrastruktur, bedre forbindelser, osv.  Faktisk investeringer på omkring 600 € pr. indbygger ( 4.500 kr ).  De ER begyndt.. Mend et tager selvfølgelig tid, inden alt er på plads.  Med til billedet hører også, at Luxembourg har meget lave benzinpriser og derfor masser af biler.  Vil de nye regler ændre det?

Hvad koster den gratis transport?  Ca. 41 mill. EURO ( godt 300 mill. Kr. ) pr. år.  Det er dog kun omkring 10% af de totale omkostninger ved infrastrukturen. Så det har regeringen altså valgt at gøre.



Luxembourg er som nævnt det første land, der har indført gratis offentlig transport.  Men omkring 100 byer verden rundt – især i Europa – har allerede gjort det samme.  I Frankrig er det omkring 30 byer, herunder Dunkerque. Paris overvejer det.  I Tallinn, hovedstaden i Estland, gjorde man det i 2013, dog kun for lokalbeboerne.   Og en del byer i Polen har taget samme initiativ.



Bruxelles indførte for en del år siden del regel, at offentligt ansatte kunne køre gratis med toget.  Det startede de så på at gøre i stort tal.  Men da jernbanerne ikke havde udvidet kapaciteten med flere vogne, stod folk ofte som sild i en tønde – og så røg en del tilbage i bilerne.



I Danmark er bl.a. Ikast-Brande kommune blevet kendt for at have gratis offentlig transport med busserne inden for kommunens område.



Emnet er naturligvis meget vigtigt og interessant. Det studeres mange steder. Og det er klart, at det luxembourgske nye initiativ vil blive fulgt med stor interesse.

Comments

Popular posts from this blog

HUGUENOTTERNE - HVEM VAR OG ER DE ?

DAGEN I DAG: 4. AUGUST: OM EU-27 - HVEM ER DE EGENTLIG

KULTUR: OM ADOLPHE SAX - OG HANS SAXOFON