OM GRATIS OFFENTLIG TRANSPORT
Den 3. marts:
I dag skal min kommentar handle om gratis offentlig
transport. Luxembourg her netop indført
det for hele landet fra den 1. marts. Det er det første land, der har gjort
det. Alle borgere, både landets egne og
folk fra andre lande, kan køre gratis med tog, bus og sporvogn alle steder i
landet. Offentlig transport har indtil
nu været meget billigt. Men nu koster det altså ikke noget mere. Landet – der er noget mindre end Fyn – har
600.000 indbyggere – og omkring 180.000 kommer hver dag fra nabolandene for at
arbejde i landet. Det giver voldsomme
trafikproblemer, især med lange og langvarige køer på vejene. Og det giver også en meget stor forurening,
især i hovedstaden, der som bekendt også hedder Luxenbourg.
Det har man besluttet at gøre noget ved. Den gratis
offentlige transport er ét af midlerne. Man kan naturligvis ikke på forhånd
vide, hvad virkningen vil blive. I planerne indgår også store investeringer i
material, infrastruktur, bedre forbindelser, osv. Faktisk investeringer på omkring 600 € pr.
indbygger ( 4.500 kr ). De ER begyndt..
Mend et tager selvfølgelig tid, inden alt er på plads. Med til billedet hører også, at Luxembourg
har meget lave benzinpriser og derfor masser af biler. Vil de nye regler ændre det?
Hvad koster den gratis transport? Ca. 41 mill. EURO ( godt 300 mill. Kr. ) pr.
år. Det er dog kun omkring 10% af de
totale omkostninger ved infrastrukturen. Så det har regeringen altså valgt at
gøre.
Luxembourg er som nævnt det første land, der har
indført gratis offentlig transport. Men
omkring 100 byer verden rundt – især i Europa – har allerede gjort det
samme. I Frankrig er det omkring 30
byer, herunder Dunkerque. Paris overvejer det.
I Tallinn, hovedstaden i Estland, gjorde man det i 2013, dog kun for
lokalbeboerne. Og en del byer i Polen
har taget samme initiativ.
Bruxelles indførte for en del år siden del regel,
at offentligt ansatte kunne køre gratis med toget. Det startede de så på at gøre i stort
tal. Men da jernbanerne ikke havde
udvidet kapaciteten med flere vogne, stod folk ofte som sild i en tønde – og så
røg en del tilbage i bilerne.
I Danmark er bl.a. Ikast-Brande kommune blevet
kendt for at have gratis offentlig transport med busserne inden for kommunens
område.
Emnet er naturligvis meget vigtigt og interessant.
Det studeres mange steder. Og det er klart, at det luxembourgske nye initiativ
vil blive fulgt med stor interesse.
Comments