Om FACEBOOK

Min særlige kommentar i dag skal kort handle om FACEBOOK.  Lad mig sige det med det samme: jeg er selv en stor tilhænger og en hyppig bruger af FB.  Den giver en masse muligheder for kommunikation og kontakt, som ellers ville være meget mere besværlig eller næsten umulig.      Men når det er sagt, så er der klart også alvorlige faresignaler ved tjenesten, som jeg mener vi alle skal gøre meget mere ved. Og jeg tænker ikke så meget på faren for tyveri af personlige data eller risiko for hacking. Det har ikke så meget med FB at gøre.  Nej, jer ser to alvorlige problemer:
1. At folk tror på alt det, de læser på Facebook. "Jeg har selv læst det" - som nogen siger med henvisning til FB. Jamen, jøsses da. Hvorfor skulle visse menneskers lyst til at lyve og fordreje sandheden lige pludselig standse ved FBs port?!  Det gør den selvfølgelig ikke.  Som i alle andre tilfælde, når vi hører og læser noget, så bør vi altid spørge os selv:  Ka'ed nu pass' ??!!  - som min gamle matematiklærer altid sagde.  Behold altid de positivt-kritiske briller på, når du læser noget. Så undgår man mange ubehagelige vildfarelser.  Og i samme boldgade er der også det "snavs", der jævnligt suser rundt på FB. Især fra folk, der elsker at kommentere andres indlæg.  Det er som om, at folk der aldrig ville drømme om at stille sig op i en forsamling og stå på mål for deres holdninger, ja, de får pludselig et Odin-agtigt mod, når de bag lukkede gardiner og i enerum kan muntre sig med at skrive og sende de mest fladpandede, uoplyste kommentarer, ofte iblandet modbydelige fordomme.  Det er træls.  Men det skal efter min mening ikke afskrække os fra at bruge FB på den måde, som ordentlige mennesker gør det på.  Hvis nogen af dine FB venner gør det igen og igen, så blokér dem. Så er den ged barberet!  

2. Det andet og større problem er naturligvis, at skumle kræfter bruger FB til bevidst og systematisk at sprede løgne og skræmmekampagner.  Det seneste amerikanske præsidentvalg og den britiske EU-afstemning i 2016 er klare eksempler.   Og disse skumle kræfter er ikke bare russiske.  De er også bl.a. kinesiske, iranske, nord-koreanske, m.v.  Så vogt dig, når du synes, du ser noget underligt.

Comments

Popular posts from this blog

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !