DU KAN NU PÅVIRKE FREMTIDENS EUROPA !

DEN 24. APRIL:

I dag skal vi se fremad.  Nemlig om EUROPAs FREMTID.  Uanset politiske og andre holdninger kan vi sikkert blive helt enige om, at Europa er vigtig for os alle sammen. Og selv om Storm P. som bekendt sagde, at det er svært at spå, især om fremtiden, så er det afgørende – ikke nødvendigvis at spå om den – at gøre alt, hvad vi kan, for at påvirke den. For at få den til at forme sig på en måde, som er bedst for os.  Og ikke bare lalre rundt og lade andre som Kina, Putin, Orban, BoJo og for den sags skyld USA bestemme, hvordan vor fremtid skal være.  Vi skal have hånden op af lommen, tænkehatten på og i fællesskab komme med brugbare og konkrete forslag til, hvad vi skal koncentrere os om i Europa i de kommende år.  Det er efter min mening forstemmende, at stort set intet dansk politisk parti har et særligt internt arbejdsudvalg af kyndige og energiske folk, der arbejder med Europas fremtid.  Og hvis de har det, så har de såvidt jeg kan forstå, ingen indflydelse på partiets Europa-politik.  Det vil gøre mig overmåde glad, hvor nogen kan bevise for mig, at jeg tager fejl.  Det er dog godt, at vi har TÆNKETANKEN EUROPA, der blev startet for nogle år siden af især erhvervslivet og fagbevægelsen. Den kommer med spændende informationer, analyser og forslag.

Men NU har vi alle sammen hver især og sammen muligheden for at give vore konkrete bidrag. EU har netop startet en debat om Fremtidens Europa med os alle som deltagere fra hele Europa og på alle officielle EU-sprog.  Kom med ideer, deltag i diskussioner, vær om muligt med i aktiviteter, og meget mere.  Den er et vigtigt led i Konferencen om Europas Fremtid, der starter officielt den 9. maj.

Den danske version af on-line platformen hedder: FREMTIDEN ER I DINE HÆNDER.

Se mere her:    Conference on the Future of Europe (europa.eu) – og klik på Dansk.

Jeg synes, at vi alle bør være med. Hvad med at vise Europa, at vi danskere stiller op med flest aktive deltagere !   Det vil være et forfriskende pust for vore venner rundt omkring i Europa.   Vi bliver ofte – og desværre med ret god grund – anset for at være fodslæbende og uengagerede. Nogen, der ikke rigtig vil være med – og napper en undtagelse fra EU-reglerne, så snart der er mulighed for det.  Kan vi have dette hængende på os?  Har vi virkelig ingen ideer?  Og ingen lyst til fortælle andre om dem på en ordentlig og forståelig måde ?

Jeg agter i hvert fald at bidrage aktivt !   Jeg var selv for 20 år siden – under direkte ledelse af den senere så kendte Michel Barnier – ansvarlig direktør for en tilsvarende aktivitet, som dengang hed DIALOG OM EUROPA.  Den gav os mange erfaringer – både om, hvordan man får folk op af hullerne og om, hvordan man i EU kan bruge vi borgeres konkrete forslag.

På med vanten ! Ingen ide og intet forslag er for stort eller for lille til at komme på banen.  Jeg glæder mig ikke bare til at bidrage, men også til at følge med i – og måske støtte – jeres aktive bidrag !!



Comments

Popular posts from this blog

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !