SOMMERTID - DE LYSE TIDER PÅ VEJ
DEN 28.MARTS:
Så er der sommer!
Nej, sludder: Der er SOMMERTID. Og det
er noget ganske andet – indtil videre.
Sommertid, også på engelsk kaldt Daylight Saving Time, altså Gemmetid
for Dagslys, startede i nat og varer i år indtil den 31. oktober.
Som kortet nedenfor
viser, har hele Europa sommertid. Det samme har bl.a. Canada og USA ( undtagen
Arizona, der også på dette område er noget for sig selv ). I det amerikanske skiftede man dog allerede
den 14. marts og fortsætter til den 7. november. Ca. 70 lande verden rundt har
i dag sommertid.
Sommertid har til
formål at gøre aftenerne længere. Det var vigtigt især for landmændene, ikke
mindst dengang de ikke kunne køre i marken med maskiner, der havde lys på. Det
blev indført i Danmark første gang i 1916 ( sammen med bl.a. Tyskland, Østrig
og Sverige ). Den næste periode med
sommertid var i årene 1940-48. Og i denne omgang blev den indført fra 1980.
Der arbejdes for
tiden ( 2020-21 ) med at afskaffe sommertiden igen. EU-Kommissionen har foreslået det, og
Europa-Parlamentet støtter det. Men der er uenighed imellem EUs 27 medlemstater.
Man er enige om, at alle lande af praktiske grunde skal gøre det samme. Men man er ikke enige om, hvad man
skal gøre. Mens Danmark f.eks. hælder
til, at det er vintertid ( også kaldt normaltid ), der skal gælde fremover, så
er der blandt EU landene ved at danne sig et flertal for at gøre sommertid
permanent. Indtil man er enige,
fortsætter den nuværende ordning.
I 2022 starter sommertid
den 27. marts.
Start på sommertid
betyder, at der er mørkt længere om morgenen.
Det forvirrer de vilde dyr i naturen. Det gælder hjorte, harer, ræve, fugle,
osv. De har alle et indre ur, som styrer
deres morgenvaner. Og dét ur forstår sig ikke på sommertid og vintertid, i
hvert fald ikke lige med det samme. Derfor beder Vejdirektoratet altid bilister
om at være ekstra påpasselige på vejene i de første dage efter indførsel af sommertid.
Pludselig kan der løbe et dyr foran én, eller det løber over vejen. Og så BANG.
Ikke godt for dyret – og måske heller ikke godt for bilen eller dens
passagerer. I 2019 blev godt 10.000
hjorte påkørt i trafikken. Det var dog
slet ikke alle omkring starten af sommertiden.
Flere steder i landet
forsøger man at forhindre disse dyre-påkørsler.
Det gør man ved at sætte såkaldte VILDTREFLEKTORER bag på vejpælene på
de steder, hvor der ofte er mange vilde dyr. De sørger for, at bilens lys reflekteres
ind i skoven eller buskene, så dyrene på denne snedige måde tror, at bilen er
på vej i deres retning. Ordningen er
opfundet i Tyskland, hvor den bruges meget. I Danmark var det en snarrådig
Falck-mand i Skagen, der først satte system i brugen af disse reflektorer. Jeg har selv æren af at få dem indført i
Nordsverige for mange år siden, da jeg fortalte den lokale ”amtmand” om
sagen. Deroppe er det direkte
livsfarligt at køre på en af områdets kæmpe-elge ☹
Comments