EU TRAKTATERNES MULIGHEDER FOR AT UDBYGGE SAMARBEJDET UDEN VISSE LANDES DELTAGELSE
DEN 20. NOVEMBER:
Som tidligere nævnt har to-tre lande i EU
sat sig på bagbenene, fordi resten af EU-landene er enige om, at alle
medlemslande skal overholde det, de selv frivilligt har skrevet under på, før de
blev medlemmer. Her accepterede de alle
EU-Traktaterne og deres bestemmelser, herunder at der er en række fundamentale
demokratiske regler, alle skal overholde. Dette gælder f.eks, at domstolene skal være
uafhængige af regeringen, at der skal være frihed for medierne uden indblanding
fra myndighederne, at enhver form for diskrimination på grund af nationalitet,
køn, religion, sexuel orientering, osv., er forbudt.
Dette har Ungarn og Polen gennem nogen tid
forbrudt sig imod. Derfor er der nu vedtaget en jurisdisk gyldig regel om, at
medlemslande fremover kun kan modtage penge fra EUs forskellige fonde m.v. som hidtil,
hvis de overholder disse fundamentale regler. Denne beslutning kunne tages af
Ministerrådet med kvalificeret flertal. Og det skete under tysk formandskab for
et par uger siden. Og det kunne Polen og
Ungarn ikke forhindre med et veto. De blev nedstemt. Ordningen er derfor trådt i kraft.
Det har fået de ungarske og polske ledere
til at bruge meget stærke – jeg vil sige helt uacceptable – udtryk om resten af
EU. Orban sammenligner situationen med
tiden under Sovjetunionen. Den polske statsminister siger, at ”EU er styret af
oligarker, der er ude på at straffe de central- og østeuropæiske lande”.
På EUs topmøde i går ( den 19. november )
blev denne blokering kort konstateret, og det blev klart sagt, at det ikke
kan accepteres, og at man vil finde en løsning hurtigst muligt. En løsning på hvad? På den ungarske og polske blokering af
vedtagelsen af det nye syv-årsbudget for 2021-27 og af den meget omfattende
hjælpepakke til at støtte medlemslande, der er i store økonomiske
vanskeligheder på grund af corona-krisen.
Det blev ikke officielt sagt, hvilken
løsning man tænker på.
Hvis ikke de blokerende lande kommer til
fornuft, er en oplagt mulighed at bruge EU-traktaternes bestemmelser om FORSTÆRKET
SAMARBEJDE ( Enlarged cooperation ). Det
er en mulighed, der kom ind i traktaterne med Amsterdam-Traktaten i 1998 og
senere styrket og udbygget i Lissabon-Traktaten i 2009. Det giver medlemslande mulighed for at gå
videre med et styrket samarbejde på bestemte områder, hvis nogle få lande
blokerer for en vigtig beslutning. Der
skal mindst 9 lande til at iværksætte et sådant samarbejde. I dagens situation er der 24 lande, der er
enige om at gå videre.
Og det sker inden for traktaternes
ramme og ved brug af de eksisterende institutioner. Dette Forstærkede Samarbejde bruges allerede
effektivt på en række vigtige områder, især inden for det retslige
samarbejde ( hvor f.eks. Danmark ikke er
med på grund af det danske retsforbehold ).
Og det kan sættes igang meget hurtigt.
Skulle det ske, betyder det naturligvis også, at de blokerende lande
ikke kan drage fordel af de penge, der kan komme til udbetaling under reglerne
om forstærket samarbejde. Mon de
ungarske og polske ledere har tænkt på det ?!
Jeg vil følge den kommende udvikling tæt,
herunder give flere detaljer om dette Forstærkede Samarbejde, hvis det store
flertal og Europa-Parlamentet vælger at bruge det også i denne situation.
Comments