EURO-TEGNETS FØDSEL - MED STORKENS VENLIGE HJÆLP
DEN 12. OKTOBER:
Jeg er
blevet spurgt, hvordan EURO tegnet egentlig kom til verden for snart 25 år
siden. Det kan jeg svare på uden vanskeligheder, fordi jeg som direktør i
EU-Kommissionen var ansvarlig for det.
Da det
var besluttet, at der fra den 1. januar 1999 skulle indføres en fælles valuta i
EU, og at den skulle hedde EURO, gik vi straks i gang med at finde ud af, hvordan tegnet for EUROen skulle se ud. Vi
indhentede forslag fra hele Europa. Der indkom 32 konkrete forslag, som alle
opfyldte de betingelser, vi havde opstillet.
Vi udvalgte 10 af forslagene og sendte dem ud til offentlig høring. Det
reducerede antallet til 2. Og vi valgte
det ene som det endelige symbol. Det var udformet af en belgisk grafisk
designer, der hedder Alain Billiet.
Inspirationen
for EURO-symbolet kom fra det græske bogstav epsilon – med reference til
startstedet for den europæiske civilisation – og så fra det første bogstav i
ordet Europa. Valget blev gjort officielt
af Kommissionen den 12. december 1996, altså godt to år før EUROens officielle start. Det gav alle, ikke mindst producenter af
computere og af mobiltelefoner, tid til at få sat € tegnet ind i
tastaturerne. Der var lidt længere tid til
at forberede EURO sedler og EURO mønter. De kom først i omløb fra den 1.
januar 2002.
Alle EU
lande er i følge EU traktaterne forpligtet til at indføre EUROen, når deres
økonomi er klar til det – undtagen hvis de som Danmark har en godkendt undtagelse
fra reglen. I dag bruges den i 19 EU
lande ( med ialt 343 mill. indbyggere ). Og flere er på vej. Den er samtidig verdens næstvigtigste
reserve-valuta.
Da
EUROen var vedtaget og EURO tegnet præsenteret, satte vi sammen med medlemslandene
en stor oplysningskampagne i gang. Det var en helt særlig oplevelse, fordi vi
især arbejdede sammen med landenes finansministerier. De er nok ikke kendt for at være særligt
kyndige hvad information til offentligheden angår. Men de tog denne vigtige opgave meget
alvorligt, og vi havde en meget spændende tid, hvor vores opgave var at sidde
for bordenden for at styre og koordinere arbejdet. Kun i Tyskland var det lidt
anderledes. Her tog forbundskansler Helmut Kohl opgaven så alvorligt, at han
selv sad for bordenden og personligt engagerede sig stærkt i at få folk til at
forstå, hvad dette handlede om. Det var
i øvrigt også ham, der i sin tid havde foreslået navnet EURO ( i stedet for ECU ).
I
enhver kommunikation skal der efter min mening også være humor, hvis målet skal
nåes. Det sørgede vi også for i dette tilfælde.
Vi fik min gamle ven, den kendte danske humorist og tegner, Werner
Wejp-Olsen – mod gode ord og en lille betaling - til at tegne storken, der
kommer flyvende med vores nye baby, EUROen.
Se fotoet. Det blev en stor
succes. Tegningen blev brugt i alverdens
medier, da EUROen blev født den 1. januar 1999. Werner boede dengang i
Californien. Han havde altid ønsket sig
at lave en tegning til Californiens største avis, Los Angeles Times. Det oplevede han nytårsdag den 1. januar
1999. De viste på forsiden et stort foto
med storken og EUROen, mens vor ansvarlige kommissær, Yves de Silguy, åbner en
champagneflaske foran et møde af alle EURO-landenes finansministre.
Vi
havde også lavet særlige veste med EURO tegnet på ryggen. De blev på forhånd
givet til medarbejderne på landenes børser, så de kunne tage dem på mandag den
4. januar, hvor EUROen blev handlet for første gang. Og de tog dem faktisk på. Min opfattelse er, at visuel kommunikation
ofte virker meget bedre end mundtlig og skriftlig kommunikation.
Foto af
den venlige stork med den vigtige baby:
Comments