MIN BÅLTALE TIL SANKT HANS I HØVE
DEN 23.
JUNI:
Det er
i aften Sankt Hans aften. Og selv om
cononaen desværre forhindrer, at der i år kan holdes Sankt Hans bål her på vore
kanter, så synes jeg alligevel, at dagen og aftenen skal markeres. For seks år siden – i 2014 – var jeg
inviteret til at holde båltalen ved HØVE BYLAUGS Sankt Hans fest her tæt på
os. Jeg har lige læst den igennem. Og
jeg synes, at den er lige så aktuel som dengang. Derfor får I den her:
Høve Bylaugs Sankt Hans
Fest den 23.6.2014
Båltale
Niels Jørgen Thøgersen
I forgårs rundede vi atter en gang årets
længste dag. Det fejrer vi med denne
hyggelige midsommerfest.
Når jeg kigger ud over jer, kan jeg se, at der
både er pessimister og optimister iblandt jer. Hvad er forskellen? Jo, pessimisterne er dem, der er kede af, at
fra nu af bliver dagene kortere og kortere. Optimisterne derimod er dem, der
glæder sig over, at der kun er et halvt år, indtil dagene igen bliver længere!
Her i Høve er der helt sikkert flest
OPTIMISTER. I hvert fald i Høve Bylaug.
Da jeg for nogle måneder siden blev inviteret
af Karsten til at holde årets båltale, sagde jeg med begejstring Ja tak.
Jeg har gennem mine 35 år i Veddinge Bakker sat
meget stor pris på alle de spændende ideer og initiativer, Bylauget står for.
Det vil jeg gerne kvittere for i aften!
Geopark-festival, humørmedalje,
makeover-konkurrence (som I naturligvis vandt!), kartoffeldag, Sankt Hans bål , Høve-marked, busture – I kan
og gør det hele. Et stort tillykke til alle jer, der helt på frivillighedens
basis får alt det op at stå.
I siger, at Høve er Sjællands højest beliggende
landsby. Jeg synes, I skal tilføje, at I er den landsby i hele Danmark, hvor
der er højest til loftet!
Nu står vi så her på dette flotte og historiske
sted. Nogle af os har lige hørt fortællingen om trolden i Esterhøj.
Jeg vil gerne tale om en anden og desværre mere
alvorlig sag – som i høj grad også er knyttet til Høve og stedet her.
Det er i år 100 året for starten af 1.
verdenskrig. Om tre dage bliver den
markeret af alle EUs 28 stats- og
regeringschefer i Ypres i Flandern, hvor nogle af krigens værste slag fandt
sted.
Hvor kommer Høve så
ind? Danmark
var ikke med i 1. verdenskrig, vil mange
sige. Jo, vi var. Sønderjyderne var med. Og det var de først og
fremmest på grund af de danske
politikeres uduelighed og selvoppustede nationalisme
i de afgørende forhandliger efter nederlaget i 1864. Man ved i dag, at prøjserne underhånden
tilbød en grænse, der ligger meget tæt på den grænse, vi har i dag. Men nej –
ikke tale om, svarede statsminister D.G.Monrad.
Og så mistede vi hele Sønderjylland. Det betød, at 30.000 unge
sønderjyder skulle være tyske soldater under
verdenskrigen – og næsten 6.000 af dem blev slået ihjel. Jeg kan godt forstå, at Monrad i 1865
græmmede sig så meget, at han udvandrede helt til New Zealand.
Høve og hele Asnæs Sogn blev direkte involveret
i Verdenskrigen på den måde, at man gjorde en særlig indsats for mange af de
sønderjyske krigsfanger, som lå i særlige lejre i Aurillac i Auvergne i
Midtfrankrig og i Jurij-Polskij 200 km
nordøst for Moskva i Rusland. En dansk
præst med tilknytning til Odsherred, Niels Anton Jensen, var i perioder præst
for sønderjyderne i begge lejre. Og beboerne her samlede penge ind til en
kirke- og forsamlingssal i lejren i Rusland. Da krigen var slut og fangerne
blev løsladt, kom mange af dem via Høve, Asnæs og andre sogne her, hvor de blev
kortere eller længere tid. Husk på, at Sønderjylland stadig var tysk indtil sommeren 1920. Og senere hen kom mange sønderjyske børn på
ferie her på egnen år efter år.
Jo, der var helt særlige forbindelser mellem de
to landsdele dengang.
Derfor tog en række lokale borgere med pastor
Bagger i Asnæs i spidsen et initiativ til at rejse en Genforeningssten. Man
blev hurtigt enige om, at den skulle stå på Esterhøj. Og at det skulle være den
23 tons tunge ”Troldsten” nede fra strandkanten ved bugten. Og selv om Falck
foreslog at fragte stenen på en vogn, så var man fast besluttet på, at det
skulle gøres ved håndkraft – dog med med hjælp fra en del heste. Som sagt så
gjort. Godt 4.300 frivillige fragtede på
14 dage den store sten de 2 ½ km fra strandkanten og hele vejen op på højen i
sommeren 1920. Og Niels Anton Jensen blev
inviteret til at skrive det digt, der er på stenen den dag i dag.
Med andre ord:
Dengang var der altså en masse mennesker, der ville slide og slæbe for en ide,
for noget de troede på, for en holdning.
Det bør man nok tænke lidt over i dag.
Nutildags gider mange ikke engang stemme. Ved det seneste valg her i maj var det næsten
halvdelen, der blev hjemme på sofaen. I
Belgien, hvor vi bor, er der stemmepligt.
Og valgdagen er en festdag – altid en søndag formiddag. Alle kommer
tidligt og går sent. Jeg synes
personligt, at når man har retten (til at stemme), så har man også pligten til
at gøre det!
Nu står så her 94 år senere som så ofte før
foran det flotte bål. Det er da
festligt. I de såkaldte go’e gamle dage var det knap så festligt. Da brændte
man hekse. Og ikke bare Sankt Hans aften. Det gjorde man året rundt. Ellers
kunne man ikke nå det. Ialt godt 1.000
hekse blev brændt af i Danmark, da det gik hedest til i årene 1540-1692. De allerfleste var kvinder. Enkelte mænd røg dog også med. Ingen er fuldkommen
J Og hvordan afgjorde man så, om en kvinde var
en heks? En af måderne var at binde et
reb om hende og kaste hende i vandet. Hvis hun druknede, var hun uskyldig. Hvis
hun flød ovenpå, var hun en heks og blev brændt på bålet.
I folketroen var man overbevist om, at disse
hekse fór afsted på deres koste. Enten til Bloksbjerg i Tyskland. Eller til
Hekkenfeld på Island. Det er det gamle navn for vulkanen Hekla. Her mødte de djævelen og hyldede ham ved at
kysse ham bagi!
Jo, det var muntre tider.
For at nervøsiteten ikke nu skal brede sig
mellem såvel optimister som pessimister, så er det naturligvis vigtigt at
fejre, at ingen af os kommer på bålet i aften! Ikke engang taleren!
Derimod synes jeg, at vi skal kaste den fæle nationalisme helt ind i midten
af bålet. Den nationalisme, der kostede
Sønderjylland 56 års ufrihed og tusinder af faldne soldater. Den nationalisme,
vi dagligt ser i Mellemøsten, hvor lokale slår hinanden ihjel hver eneste dag.
Den nationalisme, som florerer også i det østlige Ukraine – godt hjulpet på vej
af ”pusteren fra øst”.
Nationalisme er
ikke bare noget, der hører fortiden til. Den lever i bedste velgående. Og den
skal afsløres og bekæmpes hver eneste dag.
Hvad er mere naturligt i dag end at kaste den på bålet.
Nationalismen er altid negativ og er vendt IMOD
nogen. Modsat nationalfølelsen, som
rigtigt håndteret er meget positiv og livsbekræftende. Den nationalfølelse, der
i høj grad holdt liv i sønderjyderne, også ude på slagmarkerne, i de mange triste
år.
Jeg startede med at rose Høve Bylaug for jeres
store entusiasme og iderigdom. Jeg vil slutte med at give jer en ide, I måske
kan bruge. Og som efter Liselottes og min mening passer som hånd i handske i
alt det, I har gang i. Og også matcher,
at titusinder af mennesker kommer i disse dejlige egne hvert eneste år – på
udkig efter oplevelser og afslapning.
I bør også være en BOGBY. Enten have en
bogcafe, hvor folk kan aflevere eller hente brugte bøger helt gratis. Eller med
jævne mellemrum holde bogmarkeder med brugte bøger fra nær og fjern. Måske også om Sønderjylland. Måske også om
1864, om 1. verdenskrig, om verden og alle dens fortræffelig – og
pusseløjeligheder – ja, om alting.
Der er masser af smittende eksempler på,
hvordan landsbyer i mange lande, også her i landet, har fået ekstra fut i
fejemøget ved netop at lave en ellen anden form for bogby. Tænk over det! Og har I brug
for kontakter, så siger I bare til.
Tak for opmærksomheden! Og go’ sommer!
Comments