OM KAFFE


KAFFE er en dejlig ting.  Jeg har lige fået dagens første kop. Flere er i venteposition. 

Mens jeg stadig arbejdede, var min kaffe altid kold. Altid. Hvorfor ?  Fordi så snart jeg havde lavet eller fået en kop, så ringede telefonen!   Og når jeg så var færdig med at snakke, ja – så var kaffen kold.  Det kan man vænne sig til. Da jeg så gik på pension og begyndte at få varm kaffe, så var jeg så meget inde i den gamle vane, at hvis telefonen så alligevel ringede, så lå det ligesom i min ubevidste forventning, at det var dens ringen, der gjorde den kold. Og stor var min forbavselse, når den ikke blev kold. Jeg må ha’ snakket mere og længere, mens jeg arbejdede 😊


Vi kender alle Benny Andersens og Povl Dissings:  Om lidt er kaffen klar !  Den er også en god start på dagen:   https://youtu.be/7wQ2uXmCwUQ   Den kan næsten holde både en selv og ens kaffe varm !


Men hvad er egentlig historien bag kaffe?  Hvor kommer den fra?  Og hvorfor hedder den kaffe?


Kaffe er en meget gammel sag. Den går tilbage til 500-tallet, hvor en gedehyrde i KAFFE i Yemen i den sydligste del af den arabiske halvø opdagede et træ, der havde bær med en opkvikkende virkning, når gederne tyggede på dem.

Findestedet gav for altid navn til det nyopdagede produkt.


Men det var først omkring 800 år senere at nogen fandt på at riste kaffebønnerne og lave en drik ud af dem. Indtil da dyrkedes kaffen kun i det sydligere Arabien og i Ethiopien og eksporteredes fra havnebyen MOCHA ved Det røde Hav. Hvor tror I så ordet Mokka-kaffe kommer fra ?!


Senere eksporteredes kaffen til andre dele af verden såsom Sydamerika og med hollænderne til Java i Indonesien.

Indtil det 14.

Meget tidligt fik Kaffehuset - Caféen - en stor betydning som mødested. Ikke mindst i Mellemøsten på grund af Islams forbud mod vin og alkohol. Det første europæiske kaffehus åbnede i Venedig i 1645, og de europæiske kaffehuse og caféer fik fra starten stor betydning som centrum for politiske, litterære og videnskabelige diskussioner. Kaffehuset var det sted, hvorfra de seneste nyheder spredtes, og mange af det britiske imperiums institutioner er direkte fremvokset på baggrund af uformelle møder i Londons kaffehuse.

Så næste gang du er på Café, er det en god ide at tænke store tanker!

Kaffen kom til Danmark  i slutningen af 1600-tallet.  Den var kun for de få og de rige. Og den blev kun solgt på apoteker. Det var først i løbet af 1800-tallet, at den blev næsten hvermands-eje og i høj grad overhalede te som folks varme drik.

En anden populær drik var som bekendt brændevin, især inden den blev brandbeskattet fra 1917.  Driftige folk fandt hurtigt ud af, at en god blanding af kaffe og brændevin kunne få verden til at se lysere ud.  Man lagde en mønt i bunden af en kop, hældte kappe på koppen, indtil man ikke kunne se mønten, derefter brændevin oveni indtil man kunne se mønten igen, osv.   Hvis koppen var alt for stor kunne man måske slet ikke se noget til sidst 😊   Med en sådan start på dagen, var man overbevist om, at man kunne klare det meste!

Det var nu ikke alle, der puttede brændevin i kaffen.  Når konerne var samlet til en god kaffe-slapperas omkring Madam Blå, måske efter en fødsel, så gik snakken livligt, også uden snaps.   Det har Niels Hausgaard lavet en herlig snakke-sang om. Mens kaffen går rundt, hedder den.   Holt, holt, holt – A ka’ intj sååv mæ ål denj kaffe  - siger Hausgaard hver andet øjeblik, når kaffekanden igen og igen kommer forbi.  Det er ægte vendelbo-mål.  Jeg er lidt foran i points med at forstå det, fordi min mor var vendelbo.

Og hør så også godt efter alle de kaglende kaffekoner.  Dem behøver vi ikke tolke for at leve os ind i stemningen:    https://youtu.be/2fBD42JdYVo


Comments

Popular posts from this blog

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF