ARKITEKTER OG DANMARK


I går fortalte jeg om, hvordan tyskere fra det sydlige Tyskland i 1700-tallet kom til Danmark for at hjælpe med opdyrkningen af øde området.



Der har gennem tiderne været masser af udlændinge, der kom til Danmark for at hjælpe med det ene og det andet.  Heldigvis, da.



Jeg boede i 1980erne i Det Gule Pakhus ved havnen i København. Et dejligt sted lige ud til Københavns havn – og meget tæt på centrum. En af mine nærmeste naboer var Dronning Margrethe.  Normalt et meget fredeligt og behageligt sted.  Pludselig en dag i begyndelsen af 1980erne var der vilde optøjer neden for mine vinduer. Hætteklædte unge mennesker fór rundt i gaderne og omkring pakhuset – skarpt forfulgt at politi. Der blev skudt kraftigt fyrværkeri af – og politiets højtalervogne var også i aktivt brug. Ganske ubehageligt.  Og hvad var årsagen?  Det var, at Danmarks største skibsreder, Mærsk McKinney Møller, havde givet en gave til København. Nemlig anlæggelsen af en park lige ved siden af mit nabopakhus – og lige ud for Amalienborg.  Her lå for tiden gamle skure, der tidligere var pakhuse, men som ikke var i brug længere.  Optøjerne var ikke så meget imod denne plan. Nej, det man var tosset over var, at det var en belgisk arkitekt, der havde vundet konkurrencen med an anlægge den nye park.  Med andre ord: at det ikke var en dansk arkitekt. Jeg tror ikke, det specielt var arkitekter, der lavede demonstrationerne. Det var professionelle demonstranter, der havde grebet denne mulighed – efter at der i medierne havde været nogen kritik af sagen.



Det hele endte i fryd og gammen.  Den belgiske arkitekt, Jean Delogne ( 1923-2017 ), var landskabsarkitekt. Parken kom til at hedde Amaliehaven  ( dronningens slot ved siden af hedder som bekendt Amalienborg, opkaldt efter kong Frederik III’s tyskfødte dronning Sophie Amalie ( 1628-85 ) ).  Se foto af haven nedenfor.

Parken er i dag et af de mest populære steder i København.



Og det er ikke første gang, at belgiske arkitekter har været på spil i Danmark.  Da renaissanceslottet KRONBORG blev bygget i begyndelsen af 1500-tallet, hyrede kongen den belgiske arkitekt Hans Henrik van Paesschen ( 1510-82 ) til opgaven. Og da slottet skulle ombygges og moderniseres til sin nuværende form allerede i 1574-85, var det igen en belgisk arkitekt, der stod for byggeriet. Han hed Hans van Steenwinckel the Elder  ( 1550-1601 ).   Om der også dengang var optøjer i gaderne, er nok tvivlsomt.  Man var glad, bare der skete noget 😊



Der er også senere mange udenlandske arkitekter, der har været på spil i Danmark. Ta’ f.eks. i vor tid den franske arkitekt Jean Nouvel, der stod for Danmarks Radios Koncerthus.  Og den britiske arkitekt Norman Foster, der er hjernen bag det nye elefanthus i Københavns Zoo.



Så samme måde har mange danske arkitekter boltret sig i udlandet gennem årene.  Bare et par eksempler:  Jørn Utzon med Sydney Operaen. Johan Otto von Spreckelsen med den nye La Defence Triumfbue i Paris. Henning Larsen med Siemens hovedkvarter i München og Spiegel House i Hamburg, Arne Jacobsen med rådhuset i Mainz, Bjarke Ingels med Big Maze labyrinten i Washington DC – og C.F. Møller måske på vej til at vinde projektet om et nyt miljøministerium i Berlin.



Der er heldigvis fri bevægelighed i Europa og i verden for arkitekter.  Det har vi alle glæde af.   Og sådan vil det forhåbentlig også være for altid fremover!


Comments

Popular posts from this blog

HUGUENOTTERNE - HVEM VAR OG ER DE ?

DAGEN I DAG: 4. AUGUST: OM EU-27 - HVEM ER DE EGENTLIG

KULTUR: OM ADOLPHE SAX - OG HANS SAXOFON