OM SPROG I VERDEN

SPROG:  Vi har alle hver eneste dag glæde af vort eller vore sprog. Som jeg nævnte forleden, var mit eget første sprog himmerlandsk. Det var først i skolen, at jeg lærte mit første "fremmedsprog", dansk.  Det gik nu ret let. Man kendte det jo fra radioen. Jeg er fra før TV-tidsalderen   Og siden er flere sprog kommet til. I større eller mindre grad. Som de færreste nok ved, læste jeg også russisk på universitetet i sin tid. Hvorfor?  Fordi jeg i statskundskab beskæftigede mig meget med sovjetisk politik over for Finland. Og så var man jo nødt til at kunne "lure dem af" på deres eget sprog. Nå, men desværre har jeg stort set glemt det russiske "ligeså tydeligt".  Det er eller et af de flotteste sprog, jeg kender.

Der findes ca. 6.500 forskellige sprog i verden. De 23 af dem tales af over halvdelen af verdens befolkning. Det største sprog er mandarin.  Ca. 2.000 af sprogene tales af mindre end 1.000 personer.  Mange af dem er i gang med at forsvinde. I løbet af det sidste hundrede år er omkring 600 sprog forsvundet.   FN gjorde 2019 til internationalt år for oprindelige sprog ( indigenous ). Der er stadig omkring 370 befolkningsgrupper verden over, som taler et af disse oprindelige og ofte geografisk meget begrænsede sprog.

Prøv at se om de mange sprog - og også høre dem udtalt:

Comments

Popular posts from this blog

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !