TA' PÅ OPDAGELSE I EUROPAs KULTUR


DEN 23. MARTS:


CORONAen fortsætter – indtil videre.  Vedlagt min nyeste opdatering med de officielle tal fra i går.  Opdateringen sker hver dag ved 14-tiden.  Jeg skriver straks de nye tal ind. Og hvis I ikke kan vente på at få dem indtil den næste morgen, så kan I med det samme finde dem på min blog VED DU. AT....    https://ved-du-at.blogspot.com


Jeg har også fra i dag tilføjet oplysninger om, hvor meget hvert tal er steget i % fra dagen før.  Det giver et indtryk af udviklingen.  Men tallene og derfor procenterne skal altid tages med et gran af salt, som en belgisk ekspert forklarede i aftes. Hvorfor?  Fordi det ikke er sikkert, at alle indberetninger fra hospitaler og læger er kommet ind med det samme. Med andre ord:  situationen kan muligvis være værre, end den ser ud.


Her i Belgien blev det i går fra myndighedernes side sagt, at den nuværende situation let kan vare 8 uger endnu.  Og da man her er bange for, at der kan komme en ny bølge af smitte, har regeringen nedsat en særlig og hurtigtarbejdende task force, der skal skaffe midler til at kunne teste mange flere mennesker end i dag. Lige nu testes omkring 2.000 personer pr. dag.

Jeg sendte i går nogle links, der viste, hvordan folk er meget kreative omkring at bruge deres tid i disse Husarrest-tider.  Nogle af de links, jeg havde taget fra Facebook, virkede desværre ikke på andre computere end min egen. Beklager.  Men man kan selv meget let finde flere eksempler ved at søge på Google.


Der bliver også taget en masse kulturelle initiativer, som folk kan forlyste sig med on-line under Husarresten.   Et par eksempler er:


1.     GOOGLE ARTS AND CULTURE:   https://artsandculture.google.com/ 



Her kan man besøge over 1.200 museer og arkiver verden over, som Google har lavet en samarbejdsaftale med



2.     CULTURE CHEZ NOUS:  https://www.culture.gouv.fr/Culturecheznous


Dette er det franske kulturministeriums tilbud om virtuelle besøg på spændende kultursteder.





Dette  er et tilsvarende tilbud fra de spanske myndigheder.



Og man behøver altså ikke være professor i hverken fransk eller spansk for at nyde disse spændende tilbud fra en del af Europas fantastiske kulturskatte 😊   Og man sparer flybilletten dertil ( en flybillet, man heller ikke kan få for tiden! ).



Til sidst vil jeg gerne så en lille ide:  Vi lever – for at sige det mildt – lige nu i helt særlige tider.  Jeg kunne forfærdelig godt tænke mig at lave en collage af korte bidrag fra mange steder i Danmark og i Europa om, hvordan I oplaver disse Husarrest- – eller lock-down tider?   Kunne det ikke være interessant – også at kunne læse senere hen?  Og ville du være villig til at bidrage med 10-20 linjer om, hvordan DU oplever disse uger?       

Lad mig høre.    Så vender jeg gerne tilbage.






Comments

Popular posts from this blog

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF