OPLEVELSER - I NATUREN OG MED SLÆGTSFORSKNING


Det er efter min mening meget vigtigt, at alt i disse tider ikke kun handler om Corona pandemien.  Der ER andre ting i verden og dagligdagen, der er vigtige. For eksempel det dejlige ( omend kølige ) forår, der er på vej, i hvert fald her i Belgien.  Se ud af vinduet. Gå en tur.  Måske kender I til Keukenhof-tulipanparken i Holland.  Dem kan man ikke besøge lige nu, da coronaen har lukket dem. Men man kan opleve lidt af dem her på nettet:  https://keukenhof.nl/en/   Smukt, ikke ?



Og Google Earth inviterer til en virtuel tur i hele 31 spændende, flotte parker verden rundt:




Jeg har også tænkt på noget helt andet i forbindelse med disse særlige tider for os alle sammen.  Det er lidt trist og ærgerligt, hvis vi om nogle uger eller måneder, når alt dette er overstået, siger til os selv:  Hvad brugte jeg egentlig min særlige husarrest-tid til?  Det er naturligvis ikke trist at spørge om det.  Men det er ærgerligt, hvis man ikke synes, man har brugt tiden til noget, ikke har benyttet sig af den til at gøre noget særligt. Eller?



Selv er jeg gammel slægtsforsker.  Det har jeg hygget mig med i over 50 år.  Så jeg kender min familie rigtigt godt – både dem, der stadig lever og dem er mine forfædre. Jeg har samlet oplysninger om ca. 4.000 personer fra fortid og nutid.  Har I prøvet?   Det er ikke så svært. Slet ikke i disse internet-tider, hvor arkiverne har lagt en masse stof frem til let og gratis afbenyttelse.  Kirkebøger, folketællinger, og meget andet.     Prøv at ”gå en tur” på:  Arkiver Online:    https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/arkivalieronline-se-originale-dokumenter-paa-nettet/



Jeg har for nogle år siden skrevet en lille sag om det:  FRA OLDE OG FULD FART FREM.     Den vedlægges her.



Go’ fornøjelse!  Dog en lille advarsel:  Slægtsforskning er en tidrøver. Ikke fordi det er svært. Men fordi det er spændende og medrivende.  Men tid har vi som bekendt en del af – for tiden, om jeg så må sige.    

Og så én ting til:   det værste, der næsten kan ske for en slægtsforsker er, at hun eller han tænker:  Åh, bare jeg dog havde spurgt i tide  ( altså inden en slægtning døde ).  Det kan du komme i forkøbet ved at gå i gang – nu!

Comments

Popular posts from this blog

DANSKTALENDE ROBERT HABECK - MULIG KOMMENDE TYSK FORBUNDSKANSLER

DET DANSKE SPROG KAN VÆRE MEGET DRILSK !

DEN 2. OKTOBER 1972: FESTDAG FOR DANSK TILSLUTNING TIL EF